vrijdag 27 februari 2015

Fusion couscoussalade


Soms heb je van die dagen dat je heel specifiek zin in iets hebt. Laatst was dat in mijn geval zelfgemaakte guacamole. Het zal wel een typisch "chickding" zijn, dat als één iemand daar dan geen zin in heeft er vervolgens een heel pre-huisavond-wat-gaan-we-eten debat ontstaat. Ik had geen zin in een debat, ik had zin in guacomole! En dus zei ik dat ik een chill receptje wist en dat als verrassing ging maken, de zeldzaam inzetbare joker om onder het debat te ontkomen. Helaas was ik een beetje inspiratieloos, lees: er was geen recept. Geen inspiratie, wel een tweede hunkering: couscoussalade. 
Afrika en Mexico, ach joh beide buitenland zal het hunkeringscontrole centrum in mijn brein wel gedacht hebben. Ik ben uiteindelijk maar  voor de ultra-fusion gegaan (Griekse feta kwam er ook nog bij) en bizar genoeg was het een succes! Inmiddels niet alleen favoriet in Huize Pad maar ook al onder onze vrienden, en wie weet binnenkort ook van jou! Het is een warme salade (lees: hij kan het hele jaar door) maar hij is ook prima koud te eten (lees: zomerrrr).  

Bij deze het recept!


Ingrediënten (voor 6 personen):

- pakje couscous (275 gram)
- groentebouillonblokje
- 3 paprika's (zo'n mix met geel, rood, groen is prima!)
- 2 komkommers
- 2 kleine rode uien of 1 grote rode ui
- bakje ongezouten walnoten
- 3 avocado's
- 125 ml crème fraîche
- zakje guacamole mix
- 200 gram feta
- 3 kipfilets
- cayennepeper
- citroen of limoen (sap)


Groente
Snijd de ui, komkommer en paprika in kleine stukjes.

Guacamole
Maak de guacamole zoals op het kruidenzakje staat. Als je hele rijpe avocado's hebt gekocht zijn ze prima met een vork te prakken, wat ik persoonlijk het lekkerst vind. Maar je kunt ze ook met een blender of staafmixer pureren.

Kip
Als je echt goed bezig gaat kun je de kip een uurtje van tevoren snijden en kruiden en ze in de koelkast laten marineren.

Snijd de kipfilet in stukjes en doe ze in een bakje met de marinade. Marinade van: citroensap/limoensap (flesje bakproducten of vers uit de vrucht, houd de hoeveelheid van een limoen aan); zout; peper; cayennepeper; olijfolie.
Als je de salade warm wil eten, zou ik de kip pas bakken vlak voordat je aan tafel gaat.

Couscous
Bereid de couscous zoals op de verpakking staat. Voeg een  bouillon (groente of kip) blokje toe aan het water voordat je het water bij de couscous doet. De couscous en kip kun je tegelijk bereiden dan zijn ze allebei nog warm voor je gaat eten.
 
Als de couscous het water heeft opgenomen kun je de guacamole toevoegen, samen met de groente. Ook de walnoten, feta en kip kunnen bij deze stap toegevoegd worden. Deze laatste drie kunnen natuurlijk prima los als je eet met mensen die bijvoorbeeld vegetariër zijn of als je een mooie foto wil maken.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten